چرا نفتکش سانچی دچار حادثه شد؟
چگونه دو کشتی غولپیکر تصادف میکنند؛ مگر هم دیگر را نمیبینند؟
▪️یک دریانورد در رشته توییتی توضیح داده که چه شد سانچی به کشتی چینی برخورد و چرا سرنشینان و ملوانان آموزشدیدهاش به موتورخانه پناه نبردند؟
▪️مقصر این تصادف کدام کشتی بوده؟ مقصر تصادف این دو کشتی معلوم شود حتما سود و فایدهای دارد ولی امان از وقتی که در یک تصادف گرفتار یک طرف چینی باشی که فقط پول را میشناسد.
یک دریانورد و مدرس دوره های دریایی در صفحه توئیتر خود اطلاعاتی را درباره کشتیهای نفتکش و دربانوردی منتشر کرده که کمک میکند بدانیم چه بر سر نفتکش سانچی و سرنشینان آن آمده.او در یک رشته توئیت به ۱۳ سوال درباره این حادثه پاسخ داده
سوال اول-کشتیها هم تصادف میکنند؟
👈بله به راحتی! کشتی ها هم مثل سایر وسایل نقلیه آمار تصادف بالایی دارند. کشتی یک وسیله ی نقلیه است که توسط انسان هدایت میشود و دقیقا مثل یک اتومبیل عمل خواهد کرد.خطای انسانی بخش جدا نشدنی از این ماجراست. اگر افسر ناوبری تصمیم اشتباهی بگیرد یا دیر تصمیم بگیرد نتیجه اش تصادف است. محدوده ی دریایی -(دریای چین تا دریای زرد)- بسیار پر تردد و با سابقه ی زیاد حوادث دریایی است
سوال دوم-آیا نفرات در موتورخانه بودند؟
👈به نظر بنده و سایر همکاران خیر. دستورالعملهای ایمنی دریایی خیلی شفاف و مشخص هستند. بعد از تصادف باید تعادل کشتی، اطفا حریق و ترک کشتی را مد نظر قرار داد. هیچگاه هیچ دستوری مبنی بر پناه گرفتن در کشتی در حال غرق شدن نبوده و نیست.
سوال سوم-آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟
👈خیر چنین چیزی با تمام داستانهایی که حول آن گفته شد برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله ی دزدان دریایی به عنوان اتاق امن استفاده میشود.هیچ ناخدایی در یک کشتی گرفتار حریق که هر لحظه امکان غرق شدن دارد از نفراتش نمیخواهد که در پایین ترین نقطه ی کشتی که موتورخانه است پناه بگیرند. نهایتا نفرات در بحرانیترین حالت با پوشیدن لباس شناور و جلیقه نجات به دریا میزنند.
سوال چهارم-امکانات ایمنی کشتیهای نفتکش؟
👈 بسیارزیاداست دو قایق نجات،۵ قایق نجات بادی، ۱۴ حلقه نجات، جلیقه نجات و لباس شناوری بیشتر از تعداد سرنشینان.هر دو هفته یکبار هم پروسه ی تخلیه و استفاده ازاین تجهیزات تمرین میشود و همه ی نفرات دانش کافی دارند.
سوال پنجم-چرا آتش سوزی رخ داده؟
👈احتمالا کشتی چینی بعد از برخورد بدنه ی نفکش را پاره کرده و به قسمت مخزن رسوخ کرده همانجایی که ماده قابل اشتعال در تماس با اصطلاک و جرقه های بدنه ی فولادی دو کشتی قرار گرفته و به سرعت مشتعل شده.احتمالا تصمیم ناخدا به ترک کشتی طبق دستورالعمل ایمنی بوده و در حین جمع شدن افراد یا mustering در محوطه ی قایق نجات گرفتار یک انفجار کاری شدهاند و همه چیز برایشان به پایان رسیده.
کشتی طوری طراحی شده که رو به باد قرار میگیرد، باد شدید آن شب سوخت نشت کرده را به سمت قبل که قایق نجات بوده میبرده و همراهش شعله های چند ده متری و حجم عظیمی از گازهای کشنده و دود را به قسمت عقبی برده و دسترسی و کارایی نفرات در امر نجات را کاهش داده. به غیر از گرما، شعله، دود که روند عملیات و کارآیی نفرات را کند میکرده تاریکی شب و از همه مهمتر کشندگی گازهای سمی که تمام محوطه را دربرگرفته اند هم اضافه کنید. در این حین اگر انفجاری رخ داده باشد همه بی پناه در معرض میلیونها ترکش و صدها متر شعله و چند صد درجه گرما بودهاند.
سوال ششم-آیا کشتی ها جعبه سیاه دارند؟
👈بله. دستگاهی ضد ضربه،ضد آب و ضد حریق به نام VDR تمامی مکالمات پل فرمادهی، مکالمات رادیویی، اسکرین شات لجظه ای رادارها و نقشه های الکترونیک و سایر اطلاعات ناوبری مثل موقعیت جی پی اس، سمت و قطب نما و ... را در خودش هر لحظه ذخیره میکند.
سوال هفتم-چرا پرچم پاناما؟
👈مالکیت کشتی هیچ ارتباطی با پرچم آن ندارد پرچم هر کشتی نشان دهنده ی استاندارهایی که یک کشتی پیروی میکند. پاناما کشتیهای با استاندارد بالا را ثبت میکند و این برای کلاس کاری کشتی خیلی مهم است و نشان میدهد شما یک کشتی به روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجاره کنندهها قرار میدهید.
سوال هشتم-مقصر تصادف کیست؟
👈اول اینکه در تصادف کشتی ها مثل ماشین یک نفر مقصر و یک نفر متضرر نداریم بلکه درصدی از تقصیر بین طرفین توسط کارشناسان خبره تقسیم میشود.اطلاعات میدانی زیادی برای بررسی تصادف توسط کارشناسان جمع آوری میشود و با تطبیق گزارشات میدانی با اطلاعاتی که از VDR استخراج میشود سهم تقصیر طرفین تصادف مشخص میشود.
سوال نهم-بیمه و خسارت؟
👈بله. کشتی ها بیمه های پوششی بسیاری دارند که تمامی ابعاد یک حادثه را برای مالک جبران میکنند. اعم از خسارت مالی، خسارت جانی و حتی مسئولیتهای اجتماعی مثل خسارت ناشی از آلودگی زیست محیطی.
سوال دهم-کارشکنی؟
👈چون دریانوردی در آب های آزاد انجام میشود قوانین بین المللی وضع شده که در حوادث کشورهای درگیر حادثه در خم و پیچ قوانین داخلی همدیگر نمانند. البته دولت چین خیلی از کنوانسیونها و معاهدات بین المللی را نپذیرفته و تعهد و الزامی نداردعملیات امداد و نجات طبق کنوانسیونهای دریایی یک اقدام داوطلبانه و انسان دوستانه است.
بازدید : 543 | تاریخ : دوشنبه 25 دی 1396 زمان : 11:53 | نویسنده : سلام |